10 stycznia 2013

"Piękni, dwudziestoletni" (Marek Hłasko)

I z każdym dniem wiedziałem mniej; i z każdym dniem popadałem w rozpacz, że nigdy nie przeczytam tego, co powinienem przeczytać.

---

[...] rozumu nie można zastąpić wiedzą o tym, jak należy myśleć.

---

[...] ludzie obrzydzili mi połowę mego życia wtrącaniem się w moje sprawy i dawaniem mi przestróg.

---

[...] moje życie erotyczne stanowią nieśmiałe próby onanizmu zakończone fiaskiem.

---

Nie możemy żądać od nich moralności, gdyż dostarczyliśmy im tylko wiedzę o tym, jak należy myśleć - ale nie rozum.

---

[...] nic nie wiadomo, aby cierpienie uszlachetniało.

---

Nienawiść jest uczuciem, na które w zasadzie trzeba porządnie zasłużyć, jeśli ma się do czynienia z prawdziwym człowiekiem [...].

---

Nikt nie jest w stanie uwierzyć w prawdę: w ludożerstwo, w nieludzkie męczarnie, które ci ludzie przeszli. Być może, iż wynika to z pogardy do siebie samego: widzieliśmy to wszystko przez tyle lat, a nie mogliśmy niczego uczynić; patrzyliśmy na golgotę naszych braci, a mimo to spaliśmy po nocach i nasze organizmy działały normalnie; wiedzieliśmy, że ludzie pracujący w obozach Północy odmrażają ręce i nogi, a mimo to staliśmy godzinami w kolejce, aby kupić sobie ciepłe buty czy płaszcz. Nie wolno nam rozdzierać szat; ale możemy śmiać się z naszej własnej niemocy.

---

Nasze życie pozostaje we władzy głupców, którzy mogą nas zabić; ale którzy jednocześnie nie są pewni swej własnej przyszłości.

---

Zamieniliście Polskę w tak wielki obóz koncentracyjny, że nie potrzeba nawet drutów kolczastych i psów, gdyż i tak nie ma gdzie uciec.

Polub cytaty z tej książki:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Obserwatorzy